مطالب علمی

سیلیکاژل

سیلیکون دی اکسید چیست ؟

دی اکسید سیلیکون که سیلیکا ،Silica، نیز نامیده می شود ، ترکیب دو عنصر فراوان در پوسته زمین ، سیلیس و اکسیژن ، است. 59 درصد از جرم پوسته زمین سیلیس بوده و این ماده بیش از 95 درصد سنگ های شناخته شده را تشکیل می دهد. وقتی در ساحل زیبایی می نشینید ومشاهده گر زیبایی دریا هستید ، دی اکسید سیلیکون به شکل ماسه بین انگشتان پای شما قرار می گیرد. این ماده حتی به صورت طبیعی در بدن انسان یافت می شود. اگر چه مشخص نیست که چه نقش هایی در بدن ایفا می کند ، اما تصور می شود که ماده ای ضروری برای بدن انسان است.

سیلیس دارای سه نوع بلورینگی اصلی است : کوارتز (فراوان ترین)، تریدیمیت و کریستوبالیت. بلورهای دیگر این ماده شامل کوئزیت ، کیتیت ، لچاتلییریت بوده که درصد فراوانی کمتری نسبت به سه بلور اصلی دارد.

آیا سیلیکون دی اکسید ایمن است؟

وقتی به برچسب غذاها یا مکمل های غذایی نگاه می کنید ، به احتمال زیاد موادی را می بینید که تا به حال در مورد آن ها نشنیده اید. حتی ممکن است قادر به تلفظ برخی از آن ها نباشید. اگرچه ، این موضوع ممکن است باعث تردید شما شود ، اما این مواد ایمن هستند. دی اکسید سیلیکون یکی از این مواد است.

 

چرا سیلیکون دی اکسید در غذا ها و مکمل های غذایی یافت می شود ؟

دی اکسید سیلیکون به طور طبیعی در بسیاری از گیاهان یافت می شود. مانند:

  • سبزیجات یا برگ های سبز درختان
  • چغندر
  • فلفل دلمه ای
  • برنج قهوه ای
  • جو دو سر
  • یونجه

دی اکسید سیلیکون نیز به بسیاری از غذاها به صورت مکمل های غذایی اضافه می گردد. در مکمل های غذایی ، از این ماده به منظور جلوگیری از چسبیدن مواد پودری مختلف به یکدیگر استفاده می شود.

مانند بسیاری از مکمل های غذایی دیگر ، مصرف کنندگان اغلب نگران دی اکسید سیلیکون به عنوان یک افزودنی غذایی هستند. با این حال ، مطالعات متعدد نشان می دهد هیچ دلیلی برای این نگرانی ها وجود ندارد.

پژوهش ها چه می گوید ؟

این واقعیت که دی اکسید سیلیکون در گیاهان و آب آشامیدنی وجود دارد نشان دهنده بی خطر بودن این ماده است. تحقیقات نشان داده است که سیلیسی که از طریق رژیم غذایی مصرف می کنیم در بدن ما تجمع نمی یابد و توسط کلیه ها دفع می گردد.

با این حال ، بیماری سیلیکوز پیشرونده (بک لینک داده شود به سایت به آدرس http://crdrc.sbmu.ac.ir/index.jsp?pageid=31437&p=1) می تواند از طریق استنشاق مزمن گرد و غبار سیلیس ایجاد شود. قرار گرفتن در معرض این ماده و ایجاد بیماری مذکور در درجه اول برای کسانی ایجاد می شود که در مشاغل زیر فعالیت دارند:

  • معدن
  • ساخت و ساز
  • صنایع فولاد

علی رغم انجام بسیاری مطالعات در ارتباط با تاثیر سیلیکون دی اکسید بر حیوانات ، محققان هیچ گونه ارتباطی بین این افزودنی های غذایی و افزایش خطر ابتلا به سرطان ، آسیب اندام و یا مرگ پیدا نکرده اند. از سوی دیگر ، مطالعات معتبر هیچ شواهدی پیدا نکرده اند مبنی بر اینکه دی اکسید سیلیکون به عنوان یک افزودنی در غذا می تواند بر سلامت باروری ، وزن هنگام تولد ، یا وزن بدن انسان تاثیر بگذارد.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) دی اکسید سیلیکون را به عنوان یک افزودنی غذایی ایمن تشخیص داده است. در سال 2018 ، سازمان ایمنی مواد غذایی اروپا از اتحادیه اروپا خواست دستور العمل های دقیق تری در مورد دی اکسید سیلیکون اعمال کند و لذا در این خصوص ، تحقیقات بیشتری انجام شود.

تولید سیلیکاژل

سیلیکاژل ، شکل آمورف سیلیکا ، ترکیبی بسیار متخلخل بوده که به منظور زدودن رطوبت از گازها و مایعات ،  غلیظ شدن مایعات ، تغییر سطوح کدر به رنگ ها و لایه های سنتزی نازک و …  استفاده می شود.

سیلیکاژل در اوایل سال 1640 شناخته شد ، اما تا زمانی که خواص جذب کنندگی آن در ماسک های گازی مورد استفاده در جنگ جهانی اول مفید واقع نشد ، این ترکیب ناشناس باقی ماند.

به طور کلی این ماده با اسیدی کردن محلول سیلیکات تهیه می شود که طی آن اسید سالیسیلیک به صورت یک رسوب ژلاتینی یا یک توده سفت تولید می گردد. این رسوب با استفاده از آب شسته شده؛ آب در نهایت با حرارت برداشته می شود و جامدی شیشه ای دانه ای باقی می ماند. نکته مهم اینجاست ، به این منظور که ژل سیلیکاتی بیشترین فعالیت را به عنوان ماده خشک کن داشته باشد ، نباید آب آن به طور کامل حذف گردد بلکه درصد کمی از آب ترکیبی (آبی که در ساختار بلوری سیلیکاژل وجود دارد) در آن باقی می ماند.

روش تولید سیلیکاژل و نیز تولید کننده های این ماده موجود در ایران و سایر قسمت های جهان در ادامه آورده شده است.

موارد استفاده سلیکاژل چیست ؟

محققان دائما در حال آزمایش بسته های سیلیکاژل و سایر مواد خشک کننده هستند تا ببینند این ماده چه موارد استفاده دیگری دارد . به عنوان مثال ، گروهی از میکروبیولوژیست ها نمونه هایی از باکتری های استرپتوکوکوس پنومیه را در بسته های جداگانه قرار دادند و دریافتند که سیلیکاژل عملکرد خوبی در زنده نگه داشتن عامل بیماری زا به هنگام انتقال بین آزمایشگاه ها دارد.

سیلیکاژل دارای ذرت کوچکی است که می تواند مقدار قابل توجهی از آب را به خود جذب کند. سیلیکاژل یا به صورت دانه های کوچک ، شفاف و گرد می باشد ، یا به صورت سنگ های کوچک و شفاف ظاهر می شود. سیلیکاژل بیشتر به عنوان یک ماده خشک کننده عمل می کند.

بسته های سیلیکاژل اغلب در موارد زیر یافت می شود ، این موارد برگرفته شده از داستان هایی بوده که انسان های مختلف داشتند و در قسمت هایی از آن به صورت نقل و قول توضیح داده شده است.

روکش های دوربین زیر آب

دوربین زیر آب بسیار سرگرم کننده است ، اما اگر رطوبت ، دوربین شما را خراب نکند ، می تواند در لنز دوربین شما مه گرفتگی یا خطوطی را ایجاد کند. می توانید با قرار دادن یک یا دو بسته سیلیکاژل در زیر پوشش دوربین زیر آب با این مشکل مبارزه کنید.

آنها را در جعبه ابزار خود بریزید تا ابزار های شما عاری از اکسیداسیون باشند

” من مکانیک خطوط هوایی دلتا هستم. ما همه کارهایمان را بیرون انجام می دهیم چون آشیانه نداریم. بنابراین وقتی هواپیمایی نیاز به تعمیر دارد ، من باید وسایل خودم را بیرون بریزم و آن ها را در برابر آب و هوایی که خود اکسید کننده هستند ، قرار دهم. گاهی مواقع حتی جعبه ابزار من از برف یا باران پر می شود. من متوجه شدم که اگر دو بسته خشک کن ،سیلیکاژل ، را در هر کشو جعبه ابزار خود قرار دهم ، برای خشک نگهداشتن آن کافی است و می توان از اکسید شدن وسایل خود جلوگیری کنم. “

 Aaron from Indianapolis

تلفن همراه مرطوب خود را خشک کنید

اگر تلفن شما قربانی بدشانسی نشت شد، هنوز می توانید آن را نجات دهید. فقط باید سریع عمل کنید. باتری و هر کارت حافظه را از تلفن بردارید، سپس آن را در یک کاسه پر از سیلیکاژل بریزید . قبل از روشن کردن آن حداقل یک شب در این حالت باقی بماند. البته ناگفته نماند که برنج هم دارای چنین خاصیتی است.

موتور ها را در حین خاموشی خشک نگه دارید

” من با هواپیماهای فوق سبک پرواز می کنم و از سیلیکاژل در موتورهای هواپیمایی ام استفاده می کنم. من ژل را در قوطی های نازک پلاستیکی 35 میلی متری قرار دادم. قوطی ها را به میزان کوچک تر از مهره ها سوراخ می کنم که سیلیکاژل بیرون نریزد. سپس ، هر یک را برای مصرف یک کاربراتور قرار می دهم. این کمک می کند که رطوبت موجود در موتور گرفته شده و در حالی که موتور خاموش است. این امر باعث می شود که یاتاقان های موتور سوراخ نشوند و قسمت های داخلی موتور زنگ نزنند. رانندگان برفی می توانند از این قابلیت سود برده حال آنکه از سورتمه های خود استفاده نکنند.”

Submitted by Anonymous

عمر تیغه های ژیلت را افزایش دهید

فرایند اکسیداسیون روی تیغه ها باعث از از بین رفتن زودرس آن ها می شود. من یک ظرف سیلیکاژل را در کابینت دارویی خود نگه می دارم. بعد از هر بار استفاده از ژیلت ها ، آب باقی مانده روی تیغه های ژیلت را پاک می کنم و ژیلت را در ظرف حاوی سیلیکاژل قرار می دهم.

Submitted by Russell from Madison, WI

برطرف کردن فشردگی دوربین

اگر دوربین خود را در معرض سرما قرار دهید ، وقتی آن را به یک اتاق گرم باز گردانید ، ممکن است با تراکم جدی مواجه شوید. در این صورت ، باتری و کارت حافظه را بیرون آورده و دوربین را در یک کاسه سیلیکاژل قرار دهید تا رطوبت جذب شود.

خشک کردن تور ماهیگیری

“من به عنوان یک ماهیگیر مشتاق ، از سیلیس برای خشک کردن تور ماهیگیری خود هنگام ماهیگیری استفاده می کنم. در این موارد ، سیلیس را خرد کرده و به صورت پودر در می آورم ، سپس آن را در قوطی های نازک قرار می دهم. وقتی تور ماهیگیری دچار آب گرفتگی شود ، آن را در قوطی قرار می دهم و کمی تکان می دهم. تور ماهیگیری من مجددا خشک می گردد.”

Submitted by Tim from Flower Mound, TX

موارد دیگر استفاده این ماده را می توانید در کلیپ زیر مشاهده فرمایید :

به کلیپ زیر بک لینک داده شود.

https://www.youtube.com/watch?v=M2EBuM0rVw8

جاذب های رطوبتی برای استفاده در موزه

رایج ترین جاذب رطوبتی مورد استفاده در موزه ها ، سیلیکاژل (دی اکسید سیلیکون آمورف) است. سیلیکاژل وقتی در بسته های پروپیلنی از جنس کتان قرار داده شود ، جاذب رطوبتی مقرون به صرفه ای است که به راحتی در موزه ها و ادارات یافت می شود.

محاسبه مقدار سیلیکاژل

عوامل متعددی بر میزان سیلیکاژل مورد نیاز تاثیر می گذارد. جهت تخمین میزان جاذب رطوبتی مورد نیاز برای کار خود ، می توانید از تولید کنندگان ژل ها در مورد محصولات مربوطه مشورت بگیرید. البته محاسبات تعیین میزان استفاده از جاذب های رطوبتی دشوار نیست. اگر جاذب رطوبتی از قبل بسته بندی شده باشد ، تعداد مشخصی از آن مورد نیاز است.

به منظور مشخص کردن میزان گرم سیلیکای مورد استفاده در یک ظرف می توان از نمودار زیر استفاده کرد. به این صورت که با بدست آوردن حجم درون ظرف برحسب لیتر و استفاده از نمودار زیر می توان میزان گرم سیلیکاژل مورد استفاده را بدست آورد.

نشان دادن میزان رطوبت موجود در ظرف

نمونه هایی از جاذب های رطوبتی بسته بندی شده وجود دارد که حاوی شناساگر هستند. این شناساگرها نشان می دهند که چه زمانی دیگر نمی توان فضای داخلی ظرف را خشک نگه داشت. به عبارت دیگر، این شناساگر ها نشان می دهند که چه موقع باید بسته های سیلیکاژل موجود در جعبه ها را تعویض کرد.

استفاده از این بسته ها بسیار راحت است زیرا هر گونه تغییر رنگ نشان می دهد که ظرف خشک نشده است. ساده ترین روش برای نشان دادن شرایط خشک ، استفاده از کارت نشان دهنده رطوبت بوده که در داخل ظروف شفاف نگهداری مواد غذایی قرار داده می شود. بسیاری از نسخه های این کارت میزان رطوبت نسبی (RH) را تا 10% نشان می دهند که این میزان رطوبت برای ذخیره سازی اشیاء فلزی مناسب است. عمر مفید استفاده از این کارت ها محدود بوده و طبق دستورالعمل های سازنده آن باید تعویض گردد. با گذشت زمان ، بخار آب به آرامی در ظرف نفوذ می کند و کارت شناساگر RH افزایش تدریجی رطوبت نسبی (RH) جعبه و نیز زمان بازسازی یا جایگزینی سیلیکاژل را نشان می دهد.

اگر ظرف ذخیره مانند یک قوطی یا یک فیلم محافظ مات باشد ، باید هر چند ماه یک بار باز شود تا سطح رطوبت مشخص شده بررسی و سپس بسته شود. این عمل موجب می شود که اندکی از رطوبت محیط وارد جعبه شده و در نتیجه زمان مورد نیاز جهت تعویض یا بازسازی سیلیکاژل را کاهش می دهد.

خشک کردن سیلیکاژل

قبل استفاده از سیلیکاژل به منظور محافظت اشیاء فلزی ، جعبه و شی ء فلزی باید کاملا خشک باشد. این کار معمولا با حرارت دادن شیء فلزی در کوره در دمای 60 درجه سانتی گراد (140 درجه فارنهایت) به مدت شش تا هفت ساعت  یا در دمای 120 درجه سانتی گراد (250 درجه فارنهایت) به مدت یک تا دو ساعت انجام می شود. سیلیکاژل موجود در بسته های غیر پلی اتیلنی باید در دمای زیر 90 درجه سانتی گراد (194 درجه فارنهایت) تهویه شود تا از کوچک شدن مواد بسته جلوگیری شود. گذاشتن ژل روی ورقه کوکی بهترین روش برای خشک کردن است. برای خشک کردن سیلیکاژل در داخل ، نیازی به باز کردن کیسه های پارچه ای نیست. پس از چندین ساعت خشک کردن ، کنترل فرایند خشک کننده می تواند با وزن کردن کیسه ها به تعداد یک بار در هر ساعت انجام شود و این عمل تا زمانی انجام می شود که دیگر کیسه هیچ آبی جهت از دست دادن نداشته باشند.

پس از خشک شدن ، کیسه ها باید در یک ظرف سر بسته نگه داری شوند تا از جذب رطوبت هوا جلوگیری شود. جعبه های بسکوئیتی فلزی دارای درب های محکم یا قوطی های رنگی استفاده نشده گزینه های ایده آلی برای نگهداری کیسه ها هستند. هنگام بیرون آوردن کیسه های سیلیکاژل داغ از فر باید مراقب باشید. اگر چه ، حرارت دادن سیلیکاژل در دمای بیش از 100 درجه سانتی گراد (212 درجه فارنهایت) ممکن است موجب پوسیدگی آن شود ، اما این ماده می تواند بارها و بارها بازسازی شود و مجددا مورد استفاده قرار گیرد. با استفاده طولانی مدت ، کیسه های پارچه ای ممکن است فرسوده شوند اما در صورت نیاز می توان آن ها را تعویض کرد.

سیلیکاژل و ظروف نگهداری مواد غذایی که به راحتی خریداری می شوند ، روشی ساده و مقرون به صرفه برای ذخیره سازی فلزاتی است که به طور فعال در حال خوردگی هستند. حذف رطوبت با ایجاد یک محیط نگهداری خشک ، باعث کاهش یا حتی متوقف شدن خرابی بیشتر اجسام شده و هنگامی که در جعبه ها بسته بندی شوند ، اشیاء فلزی از اثرات مخرب رطوبت در امان هستند.

سیلیکاژل چگونه کار می کند ؟

سیلیکاژل می تواند تا 40 درصد وزن خود رطوبت جذب کند. ظرفیت جذب رطوبت بالای این ماده به علت سطح وسیعی است که توسط میکرومنافذ بینا بینی ایجاد شده اند. مولکول های قطبی آب توسط نیروهای مویینگی به داخل کانال های منافذ کشیده شده و در آنجا ذخیره می شوند. این مولکول های آب زمانی که محیط خشک باشد ، آزاد می شوند. به عبارتی این ماده همچون یک بافر رطوبتی عمل می کند.

برای محافظت سیلیکاژل باید موارد زیر در نظر گرفته شود :

  • سیلیکاژل باید در یک محفظه محکم بسته که بدون منفذ باشد یا منافذ کمی داشته باشد ، نگه داری شود ، بطوری که هوا نتواند به آن نفوذ کند.
  • سیلیکا ژل هرگز نباید با دیگر اشیاء اطراف خود تماس داده شود. این ماده حتی نباید با دست برهنه لمس گردد.
  • ژل باید در بیشترین سطح ممکن قرار داشته باشد.
  • درجه حرارت ؛ سیلیکاژل ها در دمای زیر 77 درجه فارنهایت (25 درجه سانتی گراد) بهترین جذب را دارند.

چگونه نوع سیلیکاژل مورد استفاده را انتخاب کنم ؟

به طور کلی ، دو نوع ژل وجود دارد : سیلیکاژل استاندارد و ژل های ترکیبی که جدیدتر می باشند.

  • سیلیکاژل های اولیه ساختاری کریستالی و بلوری (با ابعاد بلور 2 تا 5 میلی متر) دارند. مدت مدیدی است که از این ماده در موزه ها به عنوان خشک کننده جهت حفظ رطوبت نسبی در سطح پایین استفاده می شده است. (تولید کنندگان اصلی سیلیکاژل استاندارد عبارتند از : Eagle، Davison و United Desiccant Gels). (جویا شیمی فروشگاه تامین کننده بوده که این ماده را با کیفیت استاندارد در خدمت تولید کنندگان و صنعت داران داخلی کشور قرار می دهد).
  • ژل های ترکیبی برای جذب و دفع رطوبت بسیار موثرند. این دسته ژل ها جهت حفظ رطوبت نسبی در سطح متوسط (40-70%) مناسبند. (ژل های ArtSorb ، Arten ، ProSorb و Rhapid ژل های ترکیبی هستند که به صورت تجاری و به شکل های مهره ای ، ورقه ای و نواری در فروشگاه تامین کننده جویاشیمی به فروش می رسد.)

ژل استاندارد به عنوان یک ماده خشک کننده بسیار خوب عمل می کند. سیلیکاژل در انواع مختلف و مش بندی های گوناگونی وجود دارد. در صورت نیاز به تهویه مجدد ژل ، رنگ این شناساگر از آبی به صورتی تغییر می کند. به طور کلی ، شناساگر گرید 42 برای استفاده در موزه ها مناسب است. این شناساگر را می توان با یک ژل ترکیبی یا شناساگر گرید 40 که دارای قیمت پایین تری است ، مخلوط کرد.

به طور کلی، ژل های هیبریدی اگر چه به نسبت گرانترند اما در حفظ رطوبت نسبی در محدوده 40 تا 70 درصد موثرتر می باشند. بنابراین ، قبل از استفاده از سیلیکاژل حتما میزان رطوبت نسبی محیط بررسی می شود. محصولات ژل ترکیبی را می توان به میزان کمتری نسبت به ژل های معمولی استفاده کرد.

اگر سیلیکاژل بخورید ، چه اتفاقی می افتد ؟

کودکان ممکن است سیلیکاژل را با غذا اشتباه بگیرند و آن را بخورند. بزرگسالان گاهی اوقات بسته های ژل سیلیکا را با نمک یا بسته های قند اشتباه می گیرند. این بسته های قندی معمولا در غذاهای آماده یافت می شود.

خوردن تصادفی ژل سیلکا نباید شما یا فرزندانتان را بیمار کند چرا که این ماده از نظر شیمیایی بی اثر بوده ، در بدن تجزیه نشده و باعث مسمومیت نمی گردد. بیشتر اوقات ، سیلیکاژل بدون هیچ گونه اثر مضری از بدن شما عبور می کند. اما این بدان معنا نیست که خوردن سیلیکاژل کاملا بدون خطر است. خوردن سیلیکاژل خشک کننده خطر خفگی را موجب می شود. همچنین ، اگر این ماده به میزان زیادی خورده شود ، ممکن است باعث انسداد روده گردد. به همین دلیل است که تولید کنندگان اغلب بسته ها را با برچسب “نخورید” یا “پس از استفاده دور بریزید” برچسب گذاری می کنند.

در موارد نادر ، دیگر اجزای سمی همچون کلرید کبالت و مواد قلیایی قوی در بسته های سیلیکاژل وجود دارد. بنابراین ، مهم است که پس از خوردن سیلیکاژل علائم آن از جمله استفراغ یا درد معده بررسی شود.

در صورت مصرف سیلیکاژل چه باید کرد ؟

اگر شما یا فرزندانتان به طور تصادفی سیلیکاژل مصرف کردید ، باید آب زیاد نوشید تا سیلیکاژل به معده شما انتقال یابد. سپس باید به دنبال علائم بود.

اگر کودک شما بر اثر خوردن سیلیکاژل در حال خفگی است ، به دنبال اورژانس پزشکی باشید و انگشتان خود را در دهان کودکان خود قرار ندهید زیرا ممکن است بسته سیلیکاژلی را به مجاری تنفسی او وارد کنید.

چه زمانی باید به دنبال مراقبت پزشکی بود ؟

کم آبی ناشی از بلعیدن سیلیکاژل موجب تحریک گلو و بینی ، درد معده ، استفراغ ، یبوست و حالت تهوع می شود. در صورت مشاهده این علائم و یا علائم زیر باید به مراقبت های پزشکی مراجعه کنید.

  • شما مکرر استفراغ کرده اید یا نمی توانید غذا را پایین نگه دارید.
  • شما دچار درد معده شده اید و اینکه نمی توانید گاز معده یا مدفوع را دفع کنید.

درد های معده و ناتوانی در دفع گاز یا مدفوع می تواند نشان دهنده انسداد روده باشد که ممکن است توسط بسته سیلیکاژل ایجاد شود.

خطرات و مشکلات سیلیکاژل

· مشکلات گوارشی هنگام بلعیدن سیلیکاژل

هنگام بلعیدن ژل سیلیکا ، کم شدن آب بدن باعث تحریک گلو و بینی می شود. بسته به مقدار مصرف این ماده ، ممکن است عوارض مختلفی از جمله ناراحتی های معده ، استفراغ ، یبوست و حالت تهوع ایجاد شود.

· تماس سیلیکاژل با چشم یا پوست

سیلیکاژل هنگام تماس با چشم یا پوست باعث تحریک و قرمزی آن می شود. وقتی سیلیکاژل مایعات اطراف چشم را جذب کند ، دردناک می شود.

· استنشاق

استنشاق سیلیکاژل خطر دیگری است. تنفس این ماده ممکن است باعث تحریک ریه ، سرفه و تنگی نفس گردد.

· خفگی

بلعیدن کیسه های کوچک سیلیکاژل می تواند باعث خفگی شود. علاوه بر آن ، بسته ممکن است تکه تکه شده و محتویات بسته در دهان ، گلو ، مجاری گوارشی یا ریه ها رها شود.

سیلیکاژل و حیوانات خانگی

تولید کنندگان غذاهای حیوانات خانگی و اسباب بازی ها ، ممکن است از بسته های سیلیکاژل برای نگهداری محصولات خود استفاده می کنند. از آنجا که این محصولات می توانند بوی غذا بدهند ، حیوانات ممکن است به طور تصادفی بسته ها را ببلعند. این بسته ها برای حیوانات خانگی نیز سمی نیستند ، اما ممکن است باعث تهوع و استفراغ آنها  شوند.

چه باید کرد ؟

اگر شما یا فرزندتان به طور تصادفی ژل سیلیکا مصرف کردید ، سعی کنید با نوشیدن آب آن را وارده معده خود کنید. به عبارتی زیاد آب بنوشید.

اگر شما نگران هستید

اگر فکر می کنید که فرزند شما مقدار زیادی سیلیکاژل مصرف کرده است یا نه و این که در این خصوص نیاز به آرامش دارید ، می توانید با مراکز کنترل سم با شماره های 1490 ، 190 یا 115 تماس حاصل فرمایید.

نتیجه نهایی

اگر چه سیلیکاژل ممکن است برچسب های هشدار داشته باشد ، اما زمانی این ماده می تواند مشکل ایجاد کند که مقدار زیاد آن مصرف شود. به علت خطر خفگی ، در صورت مشاهده این بسته ها ، آن ها را دور بریزید.

سیلیکاژل را چطور و از کجا تهیه کنیم؟

فروشگاه تامین کننده جویا شیمی با ارائه انواع محصولات شیمیایی می تواند پاسخگوی شما برای تهیه و خرید سیلیکاژل در انواع مختلف است. انواع سیلیکاژل مایع ، درخشان ، ترانس ، نارنجی رنگ ، صنعتی در فروشگاه اینترنتی جویا شیمی موجود است. ما می توانیم سیلیکاژل را در گرید های مختلف، با رقابتی ترین قیمت در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

در صورت تمایل مشتری ، ما بر زنجیره تامین سیلیکاژل از تولید مواد شیمیایی اولیه گرفته تا محل تخلیه آن در مراکز شما نظارت می کنیم. به همین دلیل هنگام انتخاب جویا شیمی می توانید از محصولات با کیفیت بالا و تحویل مطمئن آن اطمینان داشته باشید.

  • رعایت دقیق ترین مقررات : در کل زنجیره تامین ، ما تمام مقررات مربوط به تامین و انتقال سیلیکاژل را رعایت می کنیم.
  • راهنمایی در مورد نحوه نگهداری سیلیکاژل: پس از ورود به مکان شما ، ما دستور العمل های روشن و واضحی برای استفاده از سیلیکاژل به شما ارائه می دهیم تا از یک محیط کار ایمن برای شما و همکارانتان اطمینان حاصل کنید.

به منظور خرید پودر سیلیکاژل ، سیلیکاژل برای گل و یا و اطلاع از قیمت آن با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *