مطالب علمی

گلایکول‌ها

گلایکول‌ها چه موادی هستند؟

آیا به دنبال گلیکول برای یخچال و فریزر خود هستید؟ ما سال‌ها متخصص در زمینه فروش مواد شیمیایی مختلف هستیم و اکنون می توانید محصولات ما را به صورت آنلاین در فروشگاه اینترنتی جویاشیمی مشاهده کرده و سفارش دهید. گلیکول با کیفیت بالا و کمترین قیمت را از ما بخواهید! در ادامه توضیحاتی مختصر در خصوص گلیکول‌ها آورده شده است.

گلیکول (گلایکول)

گلیکول یکی از موادی است که تقریبا در همه انواع سیستم‌های خنک کننده قابل استفاده است.

گلیکول، از ترکیبات آلی متعلق به خانواده الکل است. در مولکول گلیکول، دو گروه هیدروکسیل به اتم‌های کربن متصل هستند. این اصطلاح اغلب برای ساده ترین عضو این دسته ترکیبات یعنی، اتیلن گلیکول، به کار می رود.

اتیلن گلیکول (با فرمول مولکولی HOCH2CH2OH ) مایعی بی رنگ و روغنی است که طعم شیرین و بوی ملایمی دارد. اتیلن گلیکول به طور گسترده به عنوان ضد یخ در سیستم‌های خنک کننده خودرو و نیز در ساخت الیاف صنعتی، مواد منفجره و روغن ترمز استفاده می شود. اتیلن گلیکول و برخی از مشتقات آن کمی سمی هستند.

پروپیلن گلیکول که 1، 2-پروپاندیول نیز نامیده می شود، از نظر خواص فیزیکی شبیه اتیلن گلیکول است. برخلاف اتیلن گلیکول، پروپیلن گلیکول سمی نیست و به طور گسترده در غذاها، لوازم آرایشی و بهداشتی دهان و دندان و نیز به عنوان حلال، استفاده می شود. پروپیلن گلیکول به مقدار زیاد از پروپیلن اکسید تولید می شود.

گلیکول‌های مهم دیگر عبارتند از 1،3-بوتاندیول که به عنوان ماده اولیه برای ساخت روغن ترمز و نرم کننده رزین‌ها استفاده می شود. 1،4-بوتاندیول، مورد استفاده در پلی اورتان‌ها و رزین‌های پلی استر برای پوشش‌ها و نرم کننده‌ها، و برای ساخت بوتیرولاکتون، یک حلال ارزشمند و یک واسطه شیمیایی است.

اندازه‌های مختلف گلیکول

بسته به صنعتی که در آن هستید، مقادیر مختلفی از این ماده سفارش داده می شود. به عنوان مثال، در حمل و نقل می بینیم که اغلب مطلوب است که مقادیر زیادی از گلیکول‌ها را برای سیستم‌های خنک کننده در کشتی استفاده کنند. ما خوشحال خواهیم شد که برای تعیین مقدار مورد نیاز این ماده با شما همکاری کنیم. شما می توانید جهت خرید مقادیر کم از یک قوطی استاندارد 25 لیتری گلیکول گرفته تا مقادیر بیشتر به عنوان مثال 1000 لیتر و حتی بیشتر، با سایت جویا شیمی با شماره‌های  02133871084 و 02133871050 تماس حاصل فرمایید.

تولید اتیلن گلیکول

اتیلن گلیکول از ماده اولیه اتیلن (اتن) و حدواسط اتیلن اکسید تولید می گردد. اتیلن اکسید با آب واکنش داده و اتیلن گلیکول مطابق معادله شیمیایی تولید می شود:

C2H4O + H2O → HO−CH2CH2−OH

این واکنش توسط اسیدها یا بازها کاتالیز و یا حتی در PH خنثی در دمای بالا رخ دهد. بیشترین بازده اتیلن گلیکول در pH اسیدی یا خنثی با مقدار زیادی آب ایجاد می شود. در این شرایط می توان اتیلن گلیکول با بازده 90 درصد به دست آورد. محصولات جانبی اصلی عبارتند از الیگومرهای دی اتیلن گلیکول، تری اتیلن گلیکول و تترااتیلن گلیکول. جداسازی این الیگومرها از آب انرژی بر است. اتیلن گلیکول سالانه حدود 6.7 میلیون تن تولید می شود.

انتخاب پذیری بالاتر با استفاده از فرآیند اُمگاشل به دست می آید. در  این فرآیند، اتیلن اکسید ابتدا در حضور دی اکسید کربن به کربنات اتیلن تبدیل و سپس در حضور کاتالیزور هیدرولیز می شود تا مونو اتیلن گلیکول را با گزینش پذیری 98 درصد تولید کند. دی اکسید کربن در این مرحله مجددا آزاد و به مدار فرآیند برگردانده می شود.

مسیرهای بیولوژیکی

کاترپیلار یا پروانه مومی بزرگ، Galleria mellonella، دارای باکتری‌های روده با قابلیت تجزیه پلی اتیلن PE) ) به اتیلن گلیکول است.

مسیرهای تاریخی

طبق اکثر منابع، شیمیدان فرانسوی چارلز آدولف ورتز (1817-1884) برای اولین بار اتیلن گلیکول را در سال 1856 تولید کرد. او ابتدا «اتیلن یدید» C2H4I2) ) را با استات نقره واکنش داد و سپس «اتیلن دی استات» حاصل را با هیدروکسید پتاسیم هیدرولیز کرد. وورتز ترکیب جدید خود را “گلیکول” نام نهاد زیرا این ترکیب با الکل اتیلیک (با یک گروه هیدروکسیل) و گلیسیرین (با سه گروه هیدروکسیل) دارای خصوصیات مشترک است. در سال 1859، وورتز اتیلن گلیکول را از طریق هیدراتاسیون اکسید اتیلن تولید کرد.

در ایالات متحده، در سال 1917 تولید نیمه تجاری اتیلن گلیکول از طریق اتیلن کلروهیدرین آغاز شد. اولین کارخانه تجاری گلیکول در مقیاس بزرگ در سال 1925 در چارلستون جنوبی، ویرجینیای غربی، توسط شرکت شیمیایی کاربید و کربن (Carbide and Carbon Chemicals Co.) احداث شد. تا سال 1929، اتیلن گلیکول تقریباً توسط تمام تولیدکنندگان دینامیت استفاده می شد. در سال 1937، کاربید اولین کارخانه را بر اساس فرآیند Lefort برای اکسیداسیون فاز بخار اتیلن به اکسید اتیلن راه اندازی کرد.

کاربردها و موارد استفاده گلیکول‌ها

خنک کننده و عامل انتقال حرارت

اتیلن گلیکول به عنوان عامل ضد یخ در خنک کننده در خودروها و سیستم‌های تهویه مطبوع (چیلر یا هواگیرها) استفاده می شود. در سیستم‌های گرمایش/خنک کننده زمین گرمایی، اتیلن گلیکول سیالی است که گرما را با استفاده از پمپ حرارتی منتقل می کند.

اتیلن گلیکول خالص دارای ظرفیت گرمایی ویژه تقریباً نصف آب است. بنابراین، اتیلن گلیکول ظرفیت گرمایی ویژه مخلوط‌های آب را نسبت به آب خالص کاهش می دهد.

مخلوط اتیلن گلیکول با آب مزایای زیادی را برای محلول‌های خنک کننده و ضد یخ فراهم می کند که تعدادی از این موارد عبارتند از جلوگیری از خوردگی و تخریب توسط اسید، و همچنین مهار رشد اکثر میکروب‌ها و قارچ‌ها. مخلوط اتیلن گلیکول و آب گاهی اوقات در صنعت به عنوان کنسانتره، ترکیب، مخلوط یا محلول گلیکول نیز نامیده می شود.

اتیلن گلیکول خالص در دمای حدود منفی دوازده درجه سانتیگراد (10.4 درجه فارنهایت) منجمد می شود، اما وقتی با آب مخلوط می شود، مخلوط در دمای پایین تری یخ می زند. برای مثال، مخلوطی از 60 درصد اتیلن گلیکول و 40 درصد آب در دمای 45- درجه سانتی گراد (49- درجه فارنهایت) منجمد می شود. دی اتیلن گلیکول رفتار مشابهی دارد. توجه به این نکته مهم است که اگرچه آب خالص و مقطر ظرفیت گرمایی ویژه بیشتری نسبت به مخلوط ضد یخ و آب دارد، ضد یخ‌های تجاری نیز معمولاً حاوی افزودنی ضد خوردگی هستند تا از خوردگی آب خالص در مسیرهای خنک کننده در موتور، سرسیلندر و … جلوگیری کند.

بسته به نوع گلیکول یعنی اینکه اتیلن گلیکول یا پروپیلن گلیکول باشد، نسبت اختلاط تفاوت دارد. برای اتیلن گلیکول، نسبت اختلاط معمولاً 30/70 و 35/65 است، در حالی که نسبت اختلاط پروپیلن گلیکول معمولاً 35/65 و 40/60 است.

به دلیل کاهش دمای انجماد، اتیلن گلیکول به عنوان مایع ضد یخ برای هواپیما، به عنوان ضد یخ در موتورهای خودرو، و به عنوان جزئی از مخلوط‌های شیشه ای (ضد تبلور) برای حفظ در دمای پایین بافت‌ها و اندام‌های بیولوژیکی استفاده می شود.

استفاده از اتیلن گلیکول نه تنها نقطه انجماد مخلوط‌های آبی را کاهش، که نقطه جوش آنها را نیز افزایش می دهد. این عامل باعث می شود که محدوده دمای عملیاتی سیالات انتقال حرارت گسترش یابد. افزایش دمای جوش به این دلیل است که اتیلن گلیکول خالص دارای نقطه جوش بسیار بالاتر و فشار بخار کمتری نسبت به آب خالص است.

پیش ساز پلیمرها

در صنعت پلاستیک، اتیلن گلیکول یک پیش ساز مهم برای الیاف و رزین‌های پلی استر است. پلی اتیلن ترفتالات که برای ساخت بطری‌های پلاستیکی نوشابه استفاده می شود از اتیلن گلیکول تهیه می شود.

عامل کم‌آبی

تری اتیلن گلیکول در صنعت گاز طبیعی برای حذف بخار آب از گاز طبیعی استفاده می شود.

آب زدایی

اتیلن گلیکول به دلیل نقطه جوش بالا و میل ترکیبی با آب، خشک کننده ای مفید است. اتیلن گلیکول به طور گسترده ای برای جلوگیری از تشکیل کلرات گاز طبیعی (هیدرات‌ها) در خطوط لوله چند فازی استفاده می شود که گاز طبیعی را از میدان‌های گازی دورافتاده به تاسیسات پردازش گاز می رساند. اتیلن گلیکول را می توان از گاز طبیعی بازیابی کرد و پس از حذف آب و نمک‌های معدنی موجود در آن به عنوان بازدارنده مجددا استفاده کرد.

گاز طبیعی توسط اتیلن گلیکول بی آب می شود. در این کاربرد، اتیلن گلیکول از بالای یک برج به پایین جریان می‌یابد و با مخلوطی از بخار آب و گازهای هیدروکربنی برخورد می‌کند. گاز خشک از بالای برج خارج می شود. گلیکول و آب جدا می شوند و گلیکول بازیافت می شود. به جای حذف آب، از اتیلن گلیکول نیز می توان برای کاهش دمایی که در آن هیدرات‌ها تشکیل می شوند، استفاده کرد. خلوص گلیکول مورد استفاده برای آبگیری مونواتیلن گلیکول معمولاً حدود 80٪ است در حالی که این مقدار برای آبگیری تری اتیلن گلیکول معمولاً 95 تا بیش از 99٪ است.

برنامه‌های کاربردی

اتیلن گلیکول به عنوان ماده جزئی (1-2%) در جلا دهنده کفش و نیز برخی از جوهرها و رنگها استفاده می شود. از این ماده همچنین، به عنوان درمان پوسیدگی و قارچی برای چوب استفاده می شود. این روش برای درمان اشیاء چوبی نیمه پوسیده برای نمایش در موزه‌ها استفاده شده است. این یکی از معدود درمان‌هایی است که در مقابله با پوسیدگی در قایق‌های چوبی موفق بوده و نسبتاً ارزان است. اتیلن گلیکول همچنین ممکن است یکی از مواد جزئی در محلول‌های تمیز کننده صفحه نمایش، همراه با ماده اصلی ایزوپروپیل الکل باشد. اتیلن گلیکول معمولاً به عنوان نگهدارنده برای نمونه‌های بیولوژیکی، به ویژه در مدارس راهنمایی در حین تشریح به عنوان جایگزین ایمن تر برای فرمالدئید استفاده می شود. همچنین به عنوان بخشی از سیال هیدرولیک مبتنی بر آب برای کنترل تجهیزات تولید نفت و گاز زیر دریا استفاده می شود.

اتیلن گلیکول به عنوان گروه محافظ در سنتز آلی ترکیبات کربونیل مانند کتون‌ها و آلدئیدها استفاده می شود.

سمیت

اتیلن گلیکول سمیت بالایی برای پستانداران دارد که تقریباً برابر با متانول است . خطر عمده به دلیل طعم شیرین آن است که می تواند کودکان و حیوانات را جذب کند. پس از مصرف، اتیلن گلیکول به اسید گلیکولیک و سپس به اسید اگزالیک که سمی است اکسید می شود. این و محصولات جانبی سمی، ابتدا سیستم عصبی مرکزی و سپس قلب و در نهایت کلیه‌ها را تحت تأثیر قرار می دهد. مصرف مقادیر کافی در صورت عدم درمان کشنده است. سالانه چندین مرگ تنها در ایالات متحده ثبت می شود.

محصولات ضد یخ برای مصارف خودرویی حاوی پروپیلن گلیکول به جای اتیلن گلیکول موجود است. به طور کلی استفاده از آنها بی خطرتر در نظر گرفته می شود، زیرا پروپیلن گلیکول چندان خوش طعم نیست و در بدن به اسید لاکتیک، محصول طبیعی متابولیسم و ​​ورزش، تبدیل می شود.

فروش و بسته بندی گلایکول‌ها

ما می توانیم با کارخانه‌های تولیدی در سراسر جهان اتیلن گلیکول با کیفیت بالا را به سرعت و با اطمینان به مکان شما تحویل دهیم.

در صورت تمایل مشتری، ما بر زنجیره تامین اتیلن گلیکول از تولید مواد شیمیایی پایه گرفته تا محل تخلیه آن در مراکز شما نظارت می کنیم. به همین دلیل هنگام انتخاب جویا شیمی می توانید از محصولات با کیفیت بالا و تحویل مطمئن آن اطمینان داشته باشید.

  • رعایت دقیق ترین مقررات: در کل زنجیره تامین، ما تمام مقررات مربوط به تامین و انتقال اتیلن گلیکول را رعایت می کنیم.
  • راهنمایی در مورد نحوه نگهداری اتیلن گلیکول: ما با شما کار می کنیم تا از استانداردهای ایمنی بالای حمل و نقل و نگهداری محصول اطمینان حاصل کنیم.

به منظور خرید و یا پرسیدن سوالات خود در ارتباط با این ماده می توانید با شماره‌های فروشگاه جویا شیمی به صورت زیر تماس حاصل فرمایید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *